Distrubitie
'' Distributie is een Latijns-Frans woord en het betekent onder andere uitdelen, ronddelen, verdeling en verspreiding. ''
Hoe werkt het?
Hieronder volgt een kleine uitleg over digitale muziekdistributie. Daarnaast geven wij informatie vrij met de bijbehorende instructies om muziek online te plaatsen.
Aggregator
Een aggregator werkt als volgt en is meestal overal hetzelfde: je creëert een account, betaalt een vast bedrag (per track / per jaar) of staat een percentage van de opbrengst af, en de aggregator zorgt ervoor dat je muziek verdeeld wordt. Elk aggregator is anders dus kijk zorgvuldig welk bij jou past qua werkmethodiek en of deze past in jouw budget.
​
Het is niet zo dat jouw muziek beter of slechter gaat klinken als je een dure of een goedkope aggregator platform kiest.
Kosten
Zoals je hiernaast kunt lezen zijn er verschillende aggregators maar wat kosten distributie platformen nou eigenlijk? hieronder een rijtje van een aantal aanbieders.
-
Distrokid - €29 tot €80 (voor één jaar)
-
Tunecore - €9.99 (voor één jaar, per track)
-
Ditto - €29 (voor één jaar)
-
Podcastics - (4.95 per maand) voor Podcasts
​
vaak leveren de goedkope platformen niet naar nieuwe (of startende) platformen.
Spotify en Deezer zijn vrij bekend maar misschien kan een nieuw platform jouw muziek wel meer opbrengen qua omzet en streams.
Playlists
Een playlist is een verzameling van muziekstukken en/of albums.
Iedereen kan playlists maken en delen maar wat voor impact heeft dit op de artiest / muziekuitgever.
Playlists zijn er om toegang te krijgen tot een algoritme waardoor jij veel sneller en makkelijk streams kunt genereren. Echter is het niet makkelijk om in bekende playlists terecht te komen. Curators (mensen die bekende playlists beheren) zijn streng in het beoordelen van pitches / tracks die zij geüpload via Spotify, Deezer etc.
Promotie
Promotie is genoodzaakt om de juiste doelgroep te bereiken. Met alleen maar een hit maken kun je nog geen hit scoren. Veel artiesten laten marketing links liggen terwijl dit het meest bepalend is voor je bereikbaarheid.
Maar hoe kun je nou je muziek promoten?
Er zijn verschillende manieren om je muziek naar buiten te brengen.
Zoek eerst uit wat je doelgroep is en speel daarop in. Promoot via:
-
Facebook (advertentie set)
-
Toneden - (marketing platform dat jouw content plaatst op de door jou gekozen social media)
-
Playlist pitching (een uitleg over je track zodat je in aanmerking komt voor een playlist)
Muziek uitbrengen
Je hebt als artiest twee keuzes: je kunt je eigen muziek uitbrengen via een zelf gekozen distributie platform of via een platenlabel. Het voordeel van eigen beheer is dat je alles zelf mag bepalen en je geen percentages hoeft af te staan aan een andere partij(label). Echter is dit ook een groot nadeel. Zonder hulp van andere partijen kan het lastiger zijn om een bepaald publiek te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan betaalde promoties of advertentie sets die jouw muziekproductie kan verspreiden in een bepaalde doelgroep categorie. Daarnaast kost het niet alleen geld maar ook heel veel tijd. Heb jij wat het kost om alles in eigen beheer te houden of werk je liever met een tussenpartij?
​
Één van onze docenten (Joël Verlinden) heeft gewerkt met een label (Sony). Hij gaat jou alles vertellen over de samenwerking en hoe jij jezelf kunt voorbereiden op een mondelinge overeenkomst zowel als contractueel. Wil je meer uitleg of dieper gaan in deze stof? meld je dan aan of neem gerust contact met ons op.